Vegan Challenge oktober 2016: The day after

Standaard

oktober-2016

De Vegan Challenge zit er op! Ik vond het zo leuk om dit een keer geprobeerd te hebben, samen met mijn gezin. Ik raakte erdoor geinspireerd om zelf ook een challenge te bedenken, voor alle mensen die ik ken en alle mensen die dit lezen. Maar eerst heb ik onze ervaringen van deze maand op een rijtje gezet:

Mening van hubsel

Voordeel:   We hebben heel veel nieuwe gerechten geprobeerd
Nadeel:   Ik vond het lastig om genoeg afwisseling mee naar het werk te nemen
Wat heb je het meeste gemist:   Kaas, en vlees in gerechten waarin je het apart eet
Waar heb je het meest van genoten:   Wraps met bonen en chilisaus

Mening van oudste broedsel

Voordeel:   Lekker veel fruit en een rustigere huid
Nadeel:   Ik houd niet van oosterse gerechten en die hebben we deze maand vaker gegeten
Wat heb je het meeste gemist:   Melkchocolade!
Waar heb je het meest van genoten:   Geen enkele dag hetzelfde gegeten in de avond

 Mening van jongste broedsel

Voordeel:   We hebben lekkere nieuwe dingen mee naar school gehad
Nadeel:  Ik heb meer last van mijn huid
Wat heb je het meeste gemist:   Witte chocolade en kaas
Waar heb je het meest van genoten:   Meer vers en zelfgemaakt eten!

Mijn mening

Voordeel:   We hebben deze maand heel afwisselend gegeten
Nadeel:   Als je net begint met plantaardig eten vergt het wel meer moeite en tijd om genoeg nieuwe recepten te vinden en te maken
Wat heb je het meeste gemist:   Melkchocolade!
Waar heb je het meest van genoten:   Het proeven van nieuwe recepten en tijdens het maken van de blogs heb ik ook erg genoten van meer leren over dit onderwerp

strawberries-1567319_640

Via verschillende wegen heb ik de vraag gekregen of wij vegan blijven eten. Het antwoord daarop is nee. We zijn dit jaar al bezig met plantaardiger eten en na deze maand gaan we nu op ons eigen tempo mee verder. Ondanks dat er al een sterke verschuiving is geweest zowel in eetpatroon als in denkwijze (voor en tijdens de challenge) is mijn doel voor dit jaar nog steeds 50% plantaardig eten, iets waar we al ruim voorbij zijn. Volgend jaar zien we weer verder, ik ben wel van plan om nog eens mee te gaan doen aan een volgende editie van de Vegan Challenge!

De Green F.T.W. Challenge: 7 dagen plantaardiger!

Ik ben ondertussen wel overtuigd geraakt dat plantaardiger eten, ook al is dat niet vegan, meer aandacht verdient en goed is voor iedereen. Daarom wil ik alle mensen die ik ken en alle mensen die ik niet ken maar dit wel lezen uitdagen! De uitdaging is 7 dagen elke dag minstens 1 plantaardige maaltijd eten. Hier onder staat een lijst van alle maaltijden en wat toetjes/tussendoortjes die wij deze maand hebben gegeten om je op weg te helpen met ideetjes. Niet overal staat een recept bij, maar mocht je die willen of heb je andere vragen ben je altijd welkom, zowel on- als offline.

Ontbijt / lunch

  • Appel-havermout ontbijt”taart”
  • Pastasalade
  • Plantaardige melk of yoghurt met muesli, cruesli of cornflakes
  • Afbakbroodjes belegd met paddenstoelenragout / tomaat, komkommer, plantaardige kaas, peper en plantaardige mayoblueberry-1281256_640
  • Ciabatta met sla, tomaat en paddenstoelenragout
  • Brinta
  • Couscous salade met komkommer, tomaat ui en dressing
  • Volkoren meergranen pannenkoeken
  • Havermoutpap
  • Wraps
  • Boterham met Chickpea salad
  • (Geroosterd) brood / crackers / rijstwafels met plantaardig beleg (pindakaas, sommige pasta’s, stroop, meeste jam, hummus, rauwkost met peper/plantaardige mayo enz.)
  • Simpele salade met sla, komkommer, tomaat, azijndressing, en geroosterde kikkererwten
  • Smoothies – met of zonder havermout voor extra vulling
  • Geroosterd brood met tofuscramble

Diner

  • Broodje Beantastic burger
  • Omelet van kikkererwtenmeel
  • Krieltjes met sperziebonen en vleesvervanger
  • Risotto met champignons en doperwten
  • Gegrilde paprika soep – kant en klaar
  • Falafel met pita
  • Chili met bulgur
  • Nasi met linzen en cassave kroepoek
  • Plantaardige kipshoarma met pitabroodjes, simpele knoflooksaus (van plantaardige mayo, yoghurt, knoflookpoeder en een beetje peterselie) en wat gesneden sla, tomaat, komkommer en paprika
  • heart-1688027_640Volkoren macaroni met een roomsaus gemaakt van bloemkool met verse spinazie en plantaardige kipstukjes
  • Noodles met sperziebonen, champignons, ui en zoetzoute saus
  • Zuurkool
  • Bloemkoolsoep met gefrituurde uitjes
  • Taco’s met linzen en vegan kaas
  • Shepherd’s Pie
  • Zoetzure kip met plantaardige “kip”stukjes en zilvervliesrijst
  • Zelfgemaakte aardappel anders met linzen i.p.v. vlees en sojamelk voor de saus/roux
  • Linzensoep met spinazie en sojayogurt
  • Naan (voor bij andere gerechten)
  • Aardappelen, gestoomde spruitjes, jus, kerriesaus en plantaardige kipschnitzel
  • Patatjes met sperziebonen, een bamischijf, vegan mayo en pindasaus
  • Vegan mac & cheese met komkommer
  • Boerenkool stamppot met plantaardige jus en gefrituurde uitjes
  • Gado gado met cassave kroepoek, gefrituurde uitjes, bosui en een klein beetje tofu
  • Witte bonenburgers met geroosterde paprika en tomaat

Dessert / Tussendoor

  • Appeltaart
  • Sorbet ijs
  • Griesmeelpap
  • Plantaardige vanille yoghurt met blauwe bessen
  • Plantaardige vanillevla met een restje verse aardbeitjes
  • Soft serve van framboos, aardbei en sojamelk
  • Ontbijtkoek (meeste zijn vegan)
  • Pure chocolade (meeste zijn vegan)
  • Fruit
  • Noten
  • Smoothie’s
  • Snoep en koekjes (bijvoorbeeld Koffieleutjes, Oreo’s, Skittles en Dummies)
  • Chocolate chip cookies
  • Cake

Kortom, ik heb de hele maand geprobeerd te laten zien dat plantaardig eten heel lekker, makkelijk en veelzijdig kan zijn. Hopelijk kan dat mensen inspireren om er in ieder geval eens over na te denken en jezelf te informeren. Ik gun het in ieder geval iedereen! Enjoy! Dan genieten zij ook!

cows-1029077_640

Bewaren

Geef een reactie

