Vegan Challenge 30 oktober 2016

Standaard

30-oktoberOh wat heb ik gesmuld vandaag! Ik heb voor het eerst een plantaardige omelet gemaakt op basis van kikkererwten meel. Ondanks dat ik hem niet heel uit de pan kreeg was hij echt enorm lekker en ook mijn hubsel heeft er van genoten. Met wat zelfgemaakte “spekjes” en gebakken prei erdoor. Mjam!

Mijn eetlijstje voor vandaag:

  • Afbakbroodjes en vruchtensap
  • Geroosterde broodjes met mjam mjam omelet!
  • Broodje Beantastic hamburger
  • Tussendoor wat chocolade en een banaan
  • Verder heb ik nog thee, water, energydrink en frisdrank gedronken.

Ik had eigenlijk ook nog plantaardig suikerbrood, een mug cake(je) met oreo’s en een ontbijt ietsje willen maken voor morgen ochtend maar de dag vloog voorbij. Dan moeten we daar verderop in de week nog maar van genieten!

Supergezond eten is ook super duur, zeker met alle superfoods. I call super bullshit.

Vandaag even geen filmpje of leuke afbeelding hier. Ja.. droge tekst en getalletjes komen eraan. Want… het gezondste eetpatroon is helemaal niet duur. Sterker nog, het is zo goedkoop dat je geld overhoudt! En dat wil ik vandaag even op een rijtje zetten.

Ik maak voor dit lijstje gebruik van de Daily Dozen App van Dr. Greger. Hierin staan de 11 dingen die je elke dag zou moeten eten voor optimale gezondheid volgens de beste wetenschappelijke bevindingen tot nu toe. Wat is het 12de ding wat je elke dag nodig hebt voor je gezondheid? Beweging natuurlijk. Maar daar hebben we het vandaag niet over.

De Daily Dozen (-1) zijn:

  • Peulvruchten – 1.5 cups per dag
  • Bessen – 0.5 cup per dag
  • Fruit – 3 cups per dag
  • Kruisbloemige groenten – 0.5 cup (gekookt
  • Groene bladgroenten – 1 cup
  • Overige groenten – 1 cup
  • Lijnzaad – 1 eetlepel
  • Noten – ¼ cup
  • Specerijen – ¼ theelepel
  • Granen – 1.5 cup
  • Drinken – 1.775 ml

Nu werken we hier in Nederland natuurlijk weinig met cups en dus heb ik in dit voorbeeld hier onder grammen neergezet. Ik heb gekeken naar de goedkoopste opties voor elke categorie die het jaar rond en in standaard verpakkingen bij een reguliere supermarkt te verkrijgen zijn. Met onderstaand voorbeeld komen de meeste mensen nog niet aan genoeg calorieen maar je zult zien dat er nog ruimte is in de meeste budgetten om hier geld voor vrij te maken.

De kosten van een Daily Dozen (-1) dag:

  • Peulvruchten: Linzen – 150 gram droge linzen – 457 kcal – €0.26
  • Bessen: Aardbeiden (diepvries) – 100 gram – 36 kcal – €0.40
  • Fruit: Appel – 300 gram – 194 kcal – €0.36
  • Kruisbloemige groenten: Bloemkool (diepvries) – 165 gram – 40 kcal – €0.47
  • Groene Bladgroenten: Boerenkool (diepvries) – 67 gram – 31 kcal – €0.08
  • Overige groenten: Winterpeen – 128 gram – 44 kcal – €0.11
  • Lijnzaad: 14.02 gram – 74 kcal – €0.05
  • Noten: Pinda’s (ongezouten) – 30 gr – 185 kcal – €0.11
  • Specerijen: Kurkuma – 1.25 gram – 8 kcal – €0.04
  • Granen: Havermout – 75 gram – 508 kcal – €0.06
  • Drinken: Kraanwater – 1.774 ml – 0 kcal – €0.0023949

Bij elkaar kost deze dag een whopping €1.94, en daarvoor krijg je 1577 kcal en een lading gezonde voedingsstoffen. In dit voorbeeld zullen de meeste nog wat extra vulling moeten eten om genoeg kcal binnen te krijgen. Bijvoorbeeld door in plaats van appels, bananen te eten schiet je kcal al omhoog. Ook kun je nog dingen toevoegen zoals tofu, smaakmakers, agave siroop, meer specerijen en noem maar op. Dit gooit natuurlijk wel de kosten omhoog, maar tegelijkertijd valt er ook nog een hoop te besparen door bijvoorbeeld grootverpakkingen te kopen, gebruik te maken van aanbiedingen en ovet het algemeen slim omgaan met je boodschappen. En als je kijkt naar de raming van het Nibud voor minimale kosten voor voeding blijft er nog genoeg ruimte over.

Als ik kijk naar de bedragen voor een vier persoons huishouden kost een volwassene gemiddeld €4.21 per dag. Dat betekent per dag €2.50 meer speelruimte dan mijn voorbeeld aangeeft. Per week zelfs €15.89 meer speelruimte, en per maand scheelt het €68.85 per persoon. Het gezondste eetpatroon ter wereld is dus absoluut niet duur! Zelfs als je kcal aan moet vullen past dit binnen het budget. Nu snap ik dat er ook mensen zijn in hele moeilijke situaties die het bijvoorbeeld met 4 personen van €50 in de week moeten doen. Wat dus eigenlijk gezien de cijfers van het Nibud  naar mijn mening niet haalbaar en mens onterend is. Zelfs met de hulp van de voedselbank. Maar dit is een heel ander onderwerp en gelukkig niet de situatie waar de meeste mensen in zitten.

Maar wat kun je dan maken van bovenstaande boodschapjes? Als ontbijt bijvoorbeeld de havermout als pap met de lijnzaad en de aardbeien. De appels en pinda’s als simpel tussendoortje. En met de groenten en de peulvruchten kun je een stoofpotje maken waar je de kurkuma bij kunt gooien en als lunch en avondeten kunt gebruiken.

Goed voor de lijn, goed voor je portemonnee, goed voor de mensen, goed voor de dieren, goed voor de gezondheid en tegen de zorgkosten, goed voor het milieu en goed voor je geweten. Wat houdt jou nog tegen om het te proberen? Tot morgen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s