Vegan Challenge 21 oktober 2016

Standaard

21 oktober.jpg

Vandaag was ik druk met de voorbereidingen voor ons gezellige bezoek! Ik vind het altijd leuk om in een klein gezelschap mensen om me heen te hebben en lekker te verwennen. Helaas van te voren wel iets te weinig de tijd genomen om goed te eten.

Mijn eetlijstje voor vandaag:

  • Granenpap (brinta) met sojamelk en thee
  • Croissantje en twee geroosterde broodjes met hazelnootpasta
  • Nasi van eigen kruidenmix, een rijstmix met wilde rijst, groente, linzen, gefrituurde uitjes, atjar, augurk, pindasaus en cassave kroepoek en als toetje drie soorten sorbet ijs – kokos, mango en framboos
  • Vanavond neem ik nog wat tortillachips en s’middags hebben we tussendoor een havermoutreep gehad
  • Verder heb ik nog thee, water, likeur en energydrink gedronken

Mijn bezoek lust graag allerlei dierlijks, en dus heb ik met avond eten voor hun apart kipsate, hamblokjes en omeletjes verzorgd. Gewoon apart in een bakje zodat ze deze zelf konden toevoegen. En voor mij en de broedsels had ik linzen apart, want die hoeft de rest dan weer niet. Zo kun je toch makkelijk iedereen zijn zin geven. Want ieder moet kunnen kiezen wat je eet. Toch?

Het is mijn persoonlijke keuze of ik vlees, melk, of eieren eet. We zouden elkaars keuze hierin moeten respecteren. Toch?

De graadmeter voor acceptabel gedrag lijkt de impact van je gedrag op anderen is. Zolang andere mensen geen last van je hebben kun je gerust doen waar je zin in hebt. Maar de vraag is, hebben mensen, dieren en de wereld in zijn algemeen er last van als je elke dag dierlijke producten eet?

Zelfs al geef je niets om de rechten of het welzijn van andere mensen, de dieren of je eigen gezondheid is het antwoord ongetwijfeld ja!  Wij en de wereld ondervinden negatieve effecten van het op grote schaal consumeren van dierlijke producten. Kijk alleen al eens naar de enorme impact op het milieu. De enige reden die nog mist uit het bovenstaande filmpje is de grote kosten in de zorgsector die de komende jaren alleen maar gaan groeien. Op dit moment kost iedereen gemiddeld al meer dan 5000 euro per jaar. Wetende dat een groot deel van die kosten besteed worden aan ziektes die voorkombaar zijn en sterk beïnvloed worden door je dieet maakt dat het eten van vlees, melk en eieren een financiële druk op ons allemaal legt, ook op degenen die dat niet eten.

Dus, er staat een lekkere plantaardige appeltaart in de oven om morgen gezellig samen van te kunnen genieten. Mjam!

Geef een reactie

