Vegan Challenge 20 oktober 2016

Standaard

20-oktober

Helaas was ik vandaag weer gevloerd door mijn goede oude vriend migraine. Jippiedoeda. Gelukkig duren mijn aanvallen bijna nooit langer dan een dag en meestal zelfs korter. Maar in de tussentijd heb ik ontbijt gemist en de rest van de dag weinig fut. En dus ook weinig foto’s gemaakt, eigenlijk alleen van het avond eten.

Mijn eetlijstje voor vandaag:

  • Begin van de middag had ik een stuk turks brood met pindakaas en een beker sojayoghurtdrink
  • ’s avonds aten we plantaardige kipshoarma met pitabroodjes, simpele knoflooksaus (van plantaardige mayo, yoghurt, knoflookpoeder en een beetje peterselie) en wat gesneden sla, tomaat, komkommer en paprika
  • Tussendoor hebben de broedsels en ik nog griesmeelpap gehad
  • Verder heb ik water en thee gedronken

De broedsels en hubsel hebben natuurlijk wel meer gegeten, zoals brood en fruit en wat nootjes. Maar erg gezond was vandaag niet, zelfs al is plantaardig eten bijna altijd gezonder dan elk ander eetpatroon waar wel dierlijke producten in voorkomen.

Het punt is dat het bloed van mensen die veganistisch eten 8 keer beter vecht tegen kanker. – Dr. Greger

Waarom is een junkfood plantaardig eetpatroon beter dan een eetpatroon waar wel dierlijke producten in zitten? En hoeveel doet dat echt met je gezondheid? In onderstaande lange video van Dr. Greger van nutritionfacts.org worden de belangrijkste redenen van overlijden onder de loep genomen. Nederlandse ondertiteling is beschikbaar onder het radertje. Ik kan je sterk aanraden om eens te tijd te nemen hier naar te kijken.

Ik kwam deze video een aantal jaar geleden per ongeluk tegen op het internet en ben inmiddels (zoals je misschien wel hebt gemerkt) fan van Dr. Greger en zijn team. De manier waarop deze mensen onderzoeken in context zetten en om kunnen zetten naar praktische tips om thuis te gebruiken is erg fijn. En ze zijn ook niet bang om fouten of nieuwe inzichten naar buiten te brengen. Er staan nog een aantal lange video’s online met enorm veel informatie die ook zeker het kijken waard zijn, ze zijn voor mij echte eye-openers geweest en hebben me onder andere geleerd kritischer te kijken naar voedingsonderzoeken en ook naar de informatie op hun site zelf.

Vanaf morgen krijg ik een paar dagen familie bezoek, dus ook een paar dagen lekker genieten van extraatjes. Dan volgende week maar weer iets gezonder!

Geef een reactie

