Vegan Challenge 18 & 19 oktober 2016

Standaard

18-19-oktober

Wat een dag. Het universum is het er nog steeds niet mee eens dat ik fiets. Ik had voor ’s avonds een andere maaltijd in de planning maar ik kon me er niet meer toe brengen na ruim een uur met m’n fiets met lekke band naar huis te moeten lopen. Kak. Vandaar ook weer een dubbeldaagse blog want die kreeg ik er gister avond niet meer uit.

Mijn eetlijstje voor dinsdag:

  • Crackers met pindakaas, pasta en plantaardige kaas en een beker plantaardige yoghurtdrink
  • Noodles met sperziebonen, champignons, ui en zoetzoute saus
  • Na mijn natte wandeling maisbrood met pindakaas en een beker warme plantaardige chocomel
  • Tussendoor nog een pruim en koffiekoekjes
  • Verder heb ik nog vruchtensap, thee, water en energydrink gedronken.

Vandaag was een betere dag, al heb ik wel echt super simpel ontbeten. Een broodje tevredenheid heb ik het weleens horen noemen. Maisbrood is gewoon Mjam!

Mijn eetlijstje voor vandaag:

  • Maisbrood zonder beleg en een beker plantaardige chocomel
  • Yoghurt met muesli, een kopje thee en een handje druiven
  • Volkoren macaroni met een roomsaus gemaakt met een basis van bloemkool met daarin verse spinazie en plantaardige kipstukjes
  • In de avond heb ik een stukje pure chocolade en een kopje thee gehad
  • Verder heb ik water, thee en energydrink gedronken

Normaal zou ik geen vleesvervanger in de bloemkoolroomsaus doen, maar er is bij de supermarkt die wij het meest bezoeken een aanbieding van een merk wat we nog niet geprobeerd hadden. Morgen maken we er een soort gyros mee!

Vegan / plantaardig eten is echt ontzettend duur!

Net als met alle andere eetpatronen kun je ook plantaardig eten net zo duur maken als je zelf wilt. Ik heb het al eens vaker genoemd hier maar zuivel, vlees en ei vervangers heb je niet nodig om plantaardig te eten en toch alles te krijgen wat je nodig hebt. Sterker nog, het goedkoopste plantaardige eetpatroon is meestal het gezondst! Vooral omdat je dan gebruikt maakt van de goedkoopste voedselbronnen in de wereld namelijk peulvruchten en granen. Het betekent wel dat je heel anders eet dan wat in Nederland standaard is. Hieronder een filmpje die wel in het Engels is, maar met Nederlandse boodschappen is gemaakt wat representatiever is omdat prijzen in andere landen vaak anders liggen.

Het enige wat nog mist in haar boodschappen die wel veel kunnen toevoegen qua nutriënten zijn noten/zaden en bessen. Maar zelfs als je van 20 euro per persoon per week moet leven zit er nog ruimte in haar voorbeeld budget, die je wellicht op kan sparen om goedkoper grotere hoeveelheden te kopen of voor smaakmakers te gebruiken. Een paar goede links voor maaltijd ideeën met budget ingrediënten kun je vinden op bijvoorbeeld deze low budget challenge en de Low Budget Vegan Nederland Facebookgroep. Als je een beetje vertrouwd bent met plantaardig koken kun je ook vrij makkelijk recepten van andere budget koken sites aanpassen zodat er geen dierlijke producten nodig zijn. Ook deze budget tips kunnen je helpen goedkoper te eten.

Wij hebben speciaal voor deze maand wat extra ruimte gelaten in ons budget om ook redelijk wat vervangende producten te kunnen laten zien en uitproberen en dat gaan we morgen weer doen! Tot dan!

 

 

Geef een reactie

