Vegan Challenge 16 & 17 oktober 2016

Standaard

16-17-oktober

Door m’n schoonmoeder *smak* kreeg ik zaterdag enorme zin in broodjes die we eerder weleens vaker aten in het weekend, namelijk italiaanse sloffen. Deze ruiken zo enorm lekker en at ik normaal altijd met kaas. Dus, dat moesten we zondag hebben! Niet de kaas uiteraard…

Mijn eetlijstje voor zondag:

  • Heerlijke italiaanse sloffen waarvan eentje met een restje paddenstoelenragout, tomaat sla en peper en de andere met plantaardige kaas, komkommer, tomaat, een klein beetje plantaardige mayo en ook peper.
  • De rest van de taco’s met linzen en dit keer nog wat wortel erbij (nog niet alles op gekregen!)
  • Bloemkoolsoep met gefrituurde uitjes en naan
  • Verder heb ik nog thee, water, likeur, energydrink en frisdrank gedronken

Vandaag was een beetje een rare dag. Ik was laat uit bed (jheej herfstvakantie!) maar we eten deze week tussen de middag warm dus echt ontbeten heb ik niet, tenzij je plukken aan een stukje naan meetelt. Gelukkig had ik ook echt geen honger vanmorgen, gezien alles wat ik gisteren naar binnen heb gewerkt!

Mijn eetlijstje voor maandag:

  • Het laatste stuk naan en een bord zuurkool
  • Tussendoor een appel en een peer en in de avond een kopje thee met koffiekoekjes
  • Noodles met een simpel roerbakje van een paprika, champignons, ui en voor smaak wat sojasaus
  • Verder heb ik water, energydrink en thee gedronken

Wat ik opmerkte de afgelopen dagen is dat ik anders begin na te denken over plantaardig eten en vooral hoe de rest van de wereld daar over denkt. En welke dilemma’s en frustraties dat binnen jezelf kan oproepen. Wederom iets waarvan ik nooit had verwacht dat ik het zou ervaren en ook iets wat juist een heel afkerende reactie kan opwekken.

Vegetariërs en veganisten zijn echt mega irritant!

De geitenwollensokkendragers, de betweters, de gezondheidsfreaks, de bleke zwakke typjes die met een vage teint door de natuurwinkel strompelen en de militante bijna anti alles types die nooit vinden dat je het goed genoeg probeert. Langzaam aan beginnen stereotypes te veranderen en beginnen steeds meer mensen in te zien dat je super gezond, fit, en actief midden in het leven kunnen staan. Kijk alleen maar eens naar het explosief groeiende aantal topsporters die met een vegan dieet persoonlijke records breken. Maar waarom vinden mensen vegetariërs en veganisten dan zo irritant?

Deze man praat serieus snel, maar onder het radertje kun je Nederlandse ondertiteling vinden als je het niet volgt. De redenen die hij geeft waarom er irritatie ontstaat heeft ook raakvlakken met de allereerste video van mijn reeks Vegan Challenge blogs. Die over carnisme. De manier waarop je eet vormt een deel van je identiteit en ego, wat het moeilijk maakt om de kritiek die vegetariërs en veganisten daarop leveren aan te nemen.

Het liefste zou ik dus van de daken willen schreeuwen tegen iedereen van wie ik houd en ook tegen iedereen van wie ik niet hou dat ze zichzelf ziek eten, dat ze andere mensen eten ontzeggen, dat iedereen boven de 50 die van iemand houd die jonger is moet ophouden met het eten van dieren omdat deze jongere mensen straks geen wereld meer hebben en dat de enige substantiële manier om de zorgkosten naar beneden te krijgen het niet of weinig eten van dierlijke producten is omdat 14 van de meest ingrijpende en financieel kostbare ziektes te voorkomen zijn en enkele van deze zelfs te stoppen of te genezen. Dat de kinderen van deze eeuw in de westerse wereld de eerste kinderen zijn die niet ouder zullen worden dan hun ouders en dat in Amerika bewezen is dat kinderen zo jong als 10 jaar… ik herhaal zo jong als 10 jaar al de eerste tekenen van hartziekte hebben.  Maar ik doe het niet.

Wat ik wel doe is zo vrijblijvend mogelijk proberen te laten zien hoe lekker, makkelijk en zinvol plantaardiger eten (ook met een gezin) kan zijn. En dat doe ik morgen weer, dus tot dan!

Geef een reactie

