Vegan Challenge 8 & 9 oktober

Standaard

Zoals gemeld hadden we gisteravond een wok etentje bij ons thuis. Vandaar de samengemolten blog voor vandaag en gisteren. Zoals wel vaker hier in huis hebben we het ontbijt overgeslagen waardoor het lastiger is om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Dus wat minder fruit en bonen de afgelopen dagen. Wel heerlijk genoten van pannenkoeken die mijn broedsels helemaal zelf hadden gebakken! Mjam! Top gedaan meiden!

Mijn eetlijstje voor zaterdag:

  • Volkoren meergranen pannenkoeken met een sausje van sojayoghurt, agavesiroop en vanille en daarop aardbeitjes en flink wat glazen water
  • Vrij laat in de middag toch trek en dus boterhammen met pindakaas en vruchtensap, maar de rest van het gezin heeft overgeslagen
  • Wokken met noodles, rijstnoodles en rijst, zwarte bonen, spitskool, boerenkool, rode ui, lente-ui, broccoli, sperzieboontjes, mais, knoflook, champignons, tauge, gerookte tofu, zwarte peper saus, zoetzure saus, sinaasappel gember saus, sojasaus en sweet chili saus en voor de wel vleeseters stukjes biefstuk, kip en varkensreepjes en garnalen, en een teriyaki saus. M’n geplande dessert viel in duigen maar m’n lieve bezoek had allerlei lekkers (niet plantaardig) waar ik een stukje kaneelbrood met icing  van heb gehad
  • Qua drinken heb ik nog water, thee, energydrink, wijn en limoncello gehad (geen idee of die laatste twee vegan zijn trouwens!)

Mijn eetlijstje voor zondag:

  • Boekweitpannenkoeken met gebakken appeltjes en mango-banaan puree en een glas water
  • Kliekjes roerbakschotel met alle restjes van het wokken van gister door elkaar. Behalve het vlees natuurlijk. Ik vond het best te doen, de rest niet zo. Oudste broedsel heeft een broodje gegeten.
  • Kopje thee met een geveganiseerde cake uit een pakje met wat extra stukjes pure chocolade erdoor… mmmm
  • Verder heb ik nog vruchtensap, water, energydrink, koffie en meer thee gedronken

Opvallend gister en vandaag is dat mijn buik eindelijk weer een beetje tot rust komt. De afgelopen dagen had ik nogal last van lucht in mijn maag. Nu heb ik ook weinig fruit en peulvruchten gehad gister en vandaag dus ik houd nog even een slag om de arm maar ik denk dat mijn systeem eindelijk een beetje went aan veel meer vezels. Dat kan een paar dagen tot soms wel twee weken duren. Je darmflora past zich aan en meestal alleen ten goede.

Je darmen zijn je tweede brein… euh wat?

Voor een goede darmflora is het eten van veel vezels en dus groente fruit, noten en peulvruchten ontzettend belangrijk. Ook als je niet plantaardig(er) eet heeft het veel voordelen als je goed voor je verteringsstelsel zorgt. En echt niet alleen voor je stoelgang, zoals te zien in onderstaande video van Asap Science.

Je darmflora heeft  veel invloed op je geestelijk welzijn, iets wat door steeds meer wetenschap wordt ondersteund maar waarvan het mechanisme nog niet helemaal duidelijk is. Wat wel duidelijk is, is dat je je darmflora zelf kunt beinvloeden. Voornamelijk met je eetpatroon. En mocht je een plantaardig alternatief willen voor yoghurt met probiotica, denk dan bijvoorbeeld eens aan augurken en zuurkool!

Op naar de nieuwe (werk)week! Ik heb er zin in!

Geef een reactie

