Vegan Challenge 7 oktober 2016

Standaard

Vandaag was de eerste dag deze week dat ik zowaar trek had. Of eigenlijk flinke trek. ’s middags heb ik extra brood gegeten bij de smoothie. Ook heb ik vandaag eens aan de broedsel gevraagd hoe deze eerst week is bevallen. Leuk en lekker was het antwoord! De oudste krijgt soms nog wel eens vreemde blikken naar haar lunchbak op school (brugklas) maar trekt zich daar weinig van aan. Bij de jongste in de klas zijn ze wel wat gewend, want buiten dat ze zelf al een bijzondere eter is (denk slakken, insecten, en kale bakjes bonen bijvoorbeeld) zitten er meer kinderen in de klas met andere eetpatronen dan de meeste mensen.

Mijn eetlijstje voor vandaag:

  • Plantaardige yoghurt met muesli en een glas vruchtensap
  • Geroosterde broodjes met pindakaas (de rest had brood met zoet beleg, dat vind ik niet zo lekker) en een kopje thee
  • Smoothie van een scheutje sojamelk, lijnzaad, banaan, appel en framboos en ik er nog twee broodjes met pindakaas bij
  • Patatjes met sperziebonen, een bamischijf, vegan mayo en pindasaus en de broedsels nog een aarbei ijsje
  • Homemade popcorn
  • Verder heb ik nog meer thee, energydrink en water gedronken

Voor de lunch hadden de broedsels ook nog een appel en een paprika mee. Normaal eten ze dan na het avondeten ook nog wat fruit als toetje. Maar nu maken we ook regelmatig smoothie, vooral omdat ikzelf niet zo van het fruit eten ben. Ik vind het makkelijker en lekkerder om smoothies te maken en zo krijg ik toch genoeg fruit binnen.

Smoothies zitten vol met suiker joh! Daar word je dik van!

In deze video van nutritionfacts.org wordt aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken uitgelegd waarom sommige mensen aankomen door het drinken van fruitsmoothies en hoe je dit effect kunt voorkomen. Het heeft allemaal te maken met tijd.

Het is dus beter om je fruitsmoothie rustig op te maken. Of je je fruit nu heel, gepureerd, koud of warm eet, het belangrijkste is dat je ze eet! Op de manier dat je er het meeste van binnenkrijgt. Fruit helpt je lichaam zichzelf op te schonen. En mocht je bang zijn voor pieken in je suikerspiegel, ook daar helpt rustig eten bij. Ook het eten van bonen en linzen helpen je suikerspiegel te balanceren. Wel nog een tip voor je tanden, als je fruitsmoothies eet/drinkt doe het dan met een rietje.

De eerste week zit erop! Ik heb reuze zin in morgen, dan hebben wij een wokfeestje. Awwwyeahh.

Plaats een reactie