Meedoen aan de Vegan Challenge!

Standaard

Mijn broedsels en ik hebben samen besloten voor het eerst mee te gaan doen aan de Vegan Challenge georganiseerd door de Nederlandse vereniging voor Veganisme. Awwyeah… Met als voorproefje alvast dit simpele maar heerlijke toetje!

20160928_183554

In ons gezin zijn we al een aantal jaar bezig met het veranderen van ons eetpatroon, voornamelijk om gezondheidsredenen. Ik begon met het minderen van zout, meer zelf koken zonder pakjes en zakjes. Daarna ging het grootste deel van de zuivel op de schop. Dit jaar heb ik er bewust voor gekozen om meer te verschuiven naar plantaardiger eten, met als doel eerst 50% plantaardig.

Tegen verwachting in ging het eigenlijk veel harder. Ergens rond mei begon ik te ervaren dat ik me ook steeds meer betrokken voelde bij de andere redenen die je kunt hebben om plantaardig te gaan eten. En dan met name het dierenleed. Op een dag zat ik spare-ribs te eten, en voelde dit zo fout dat ik haast begon te kokhalzen. Een vreemde ervaring op meerdere niveau’s. En ook de ervaring die zowel mij als mijn broedsels een extra impuls gaf om plantaardiger te eten. Inmiddels eten we eigenlijk vegetarisch, al mogen mijn broedsels op speciale gelegenheden wel een stukje vlees pakken. Ze vinden het nog steeds leuk en lekker om samen met mij nieuwe dingen te ontdekken. Iets wat dit avontuur een stuk makkelijker en leuker maakt!

En nu dus voor het eerst de Vegan Challenge. Vooral omdat we het heel leuk vinden om nieuwe recepten uit te proberen, iets waar deze challenge perfect voor is. Maar ook om eens te ervaren hoe het is om alle dierlijke producten te laten liggen. Wat ik nu nog het meeste gebruik is kaas, smaakmakers met dierlijke toevoegingen zoals bouillonblokjes en vleesvervangers waar een beetje ei of zuivel in zit. En het leukste is nog dat mijn hubsel ook wil proberen mee te doen, de terughoudenste van ons allemaal. Hij eet dan ook nog meerdere keren per week vlees, wat apart voor hem bijgemaakt wordt.

Wat kun je dan nog wel eten? Dan mag je toch niets?

Om bovenstaande vraag de pas af te snijden ga ik proberen om heel oktober elke dag foto’s te maken van wat wij eten. En wat betreft de foto in deze post: Dat was ons vegan improvisatie toetje van deze week. Een “toevallig vegan” bladerdeegbakje gevuld met  griesmeelpudding op basis van sojamelk en daarover een klein likje aardbeidenjam en lekkere verse aardbeien. Met voor de broedsels nog wat poedersuiker erover. Smullen!

Geef een reactie

