Een plantaardiger eetpatroon

Standaard

Als je eenmaal overtuigd bent van het nut, plezier en de uitdaging van plantaardiger gaan eten komt de stap de volgende stap. Hoe pak je het aan? Op het interpret en in boeken vind je veel verschillende manieren. Lees hier een overzicht en hoe ik mijn keuze heb gemaakt!

heart-194542_640

Cold Turkey

Oftewel van de ene op de andere dag alle dierlijke producten uit je eetpatroon halen. Het voordeel aan deze manier is dat je heel snel veranderingen in je lichaam merkt en dat de volle overtuiging waarmee je erin gedoken bent kan helpen om vol te houden. Nadelig kan zijn dat je nog niet comfortabel bent met wat je nu allemaal kan en moet eten en daardoor juist terugvallen hebt naar wat vertrouwd is of niet gezond genoeg eet. Op bier en chips leven is immers ook plantaardig. Soms is het voor de omgeving op deze manier lastiger aanpassen of wennen aan jouw nieuwe levensstijl.

Een tussenstap: eerst je voorraden thuis opmaken en alleen plantaardig voedsel erbij kopen. Dit is meestal ook minder verspillend.

Stap voor stap

Dit lijkt de meest gebruikte manier (vooral voor diegene niet voor volledig veganisme gaan) om tot een plantaardiger dieet te komen. Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken die elk weer hun eigen voor en nadeel hebben. Een breed gedragen voordeel aan al deze manieren is dat je de tijd neemt om te wennen en in die tijd ook genoeg informatie tot je kan nemen om een plantaardig dieet ook gezond in te vullen. Dit maakt het voor de omgeving vaak ook makkelijker wennen. Het grootste nadeel aan deze manier is dat met de tijd die je neemt om je eetpatroon te veranderen je ook langer de tijd hebt om van gedachte te veranderen. Je merkt ook minder snel positieve verandering in je lichaam.

Voorbeelden: alleen thuis plantaardig eten, twee maaltijden per dag plantaardig eten, eerst één voedselgroep eruit gooien (vlees of melk bijv.) of een aantal dagen per week plantaardig eten.

Veel van deze stap voor stap manieren noemen zich vegan. Zoals Vegan Before 6 , When At Home Vegan en andere part-time vegan eetpatronen. Dit licht wat gevoelig bij een deel van de vegans maar is wel handig om te weten als je naar informatie zoekt.

earth-405096_640

Welke manier

Hoe je het plantaardiger eten gaat aanpakken is heel verschillend en heel persoonlijk. Je moet zelf kiezen wat in jouw situatie het beste past. De reden waarom je plantaardiger wilt eten maakt daarin ook een verschil. Voor mij is de voornaamste reden mijn gezondheid en die van mijn gezin, op de tweede plek komt dierenleed en daarna het feit dat plantaardiger eten beter is voor de gehele aarde en al zijn bewoners.

Mijn keuze

Toen ik eenmaal besloten had dat ik serieus bezig wou met plantaardiger eten was ik al best een poosje bezig met leren over gezonder eten. Dat was een proces. Ik weet van mezelf dat ik heel enthousiast aan dingen kan beginnen en ze dan meestal nooit afmaak. Dat en het feit dat ik mijn gezin ook mee wou nemen in mijn keuze maakte dat ik heb gekozen voor de stap voor stap manier. Mijn doel is om aan het eind van 2016 minimaal 50% plantaardig te eten met mijn gezin. Mijn man heeft de keuze gemaakt hoe we dat gingen aanpakken. En zijn voorkeur was plantaardige dagen in te bouwen. We proberen nu dus één dag per week plantaardig te eten en bouwen dat gedurende dit jaar uit tot 3 / 4 dagen per week.

vegetables-1149006_640

Doen!

Net zoals je waarschijnlijk veel informatie hebt opgenomen over plantaardiger eten, (of dat nu vegetarisch, flexitarisch of vegan is) is het ook handig om  informatie op te nemen over de manier waarop. Iedere manier heeft zijn eigen valkuilen. Als je zeker bent van hoe je het gaat aanpakken is de kans dat het makkelijker verloopt veel groter! Nog een tip is om vast na te denken over hoe je jezelf kunt ondersteunen in deze verandering. Dit kunnen andere mensen zijn die achter je staan maar je kunt ook iets voor jezelf verzinnen. Voor mij is dit blog mijn eigen steun. Het dwingt me om bewust te blijven nadenken doordat ik alles wat ik eet opschrijf en door elke week met het onderwerp bezig te zijn.

Welke keuze je zelf ook maakt, je bent hoe dan ook goed bezig! Want je bent er bewust mee bezig en dat is meer dan de meeste mensen kunnen zeggen. Succes!

 

 

Geef een reactie

