Flexitariër worden met kids

Standaard

Ik heb heel veel geluk met mijn kids. Mijn grootste supporters qua aanpassingen in ons eetpatroon zijn mijn twee kinderen. Al sinds het begin, twee jaar geleden toen ik anders begon te koken om excessen aan zout en andere overbodige ingrediënten te vermijden. En eigenlijk, beginnen ze het steeds leuker te vinden!

PENTAX Image

Als eerste gingen hier de pakjes en zakjes eruit. Nasi mix, spaghettisaus uit een doosje. In het begin, toen ik ook nog moest leren koken eigenlijk vonden ze de winkelvariant nog lekkerder. Nu, vooral met spaghettisaus mopperen ze zelfs als ik een keer saus uit een pot meeneem. En het leuke was, we gingen eigenlijk gevarieerder eten. Nu heb ik met die mormeltjes toch al mazzel, want eigenlijk zijn ze best makkelijke eters. Ze houden ook erg van fruit en groente zo uit het vuistje. Een hele paprika wegsnippen, een stuk venkel mee naar school. Gebakken appeltjes met een handje rozijntjes als toetje. Mijn jongste maakt het nog gekker en probeert ook graag bijzondere dingen uit. Zoals escargot, insecten en ze is gek op bijna alle soorten vis.

Mama, mogen we gebakken appeltjes als toetje?

Toch was hun houding niet positief toen ik net begon met anders te gaan koken. Ik heb het aangepakt door ze te vertellen waarom ik anders wou koken. En door regelmatig samen met ze te koken, iets wat ze vaak ook zelf mochten kiezen. En dan niet de standaard kinderfavorieten als pannenkoeken, pizza, en patat. Want ja ook mijn kids smullen daarvan! Zo kon mijn oudste met 10 jaar prima zelf spaghetti met rode saus maken. De jongste vindt werken met hete pannen nog een beetje eng, maar helpt wel regelmatig graag mee.

De volgende stap was hier zuivel drastisch minder gebruiken. Eerst door het toetje weg te laten of te vervangen door fruit of iets lekkers gemaakt zonder zuivel. De keren dat we wel een zuiveltoetje eten mochten ze iets kiezen wat ze echt heel lekker vonden. Later ging ook de beker yoghurtdrink en/of melk die in veel gezinnen standaard is eruit. Nu hebben we dat soms nog. Vooral omdat we de voedingsstoffen die daarin zitten nog niet genoeg uit andere dingen krijgen. We waren met zijn allen echte toetjesmensen. Zonder was de maaltijd niet af. Maar nu zijn we het eigenlijk gewend en missen we het meestal niet.

Sinds ons nieuwe voornemen (plantaardiger gaan eten) vinden ze het alleen maar nog leuker! Want in plaats van dingen niet meer mogen, komen er juist een heleboel lekkere couscous aardbei kokos yoghurtnieuwe dingen bij. Regelmatig een handje nootjes of gedroogd fruit. Lekkere havermoutpap of vegan pannenkoeken. Smoothies en geroosterde kikkererwten zijn ze ook gek op. Extra veel groente en fruit vinden ze zo al lekker, en nieuwe gerechten uitproberen vinden ze ook leuk. Natuurlijk is het niet alleen maar lekker en mislukt er ook regelmatig wat. Zoals mijn eerste poging zwarte bonen brownie die veel te zout uitviel. Of een spinazie ovenschotel die enorm stonk en net zo smaakte. De “kaas”saus die ik laatst maken voor de vegan tosti viel bij de kids ook niet in de smaak. Dan wordt hier ook gauw iets anders in elkaar geflanst of iets gehaald.

Wat wil je voor ontbijt? Couscous met nootjes mam!

Ik ben heel blij dat mijn kids mij steunen in deze verandering. De moeilijkste in ons gezin is eigenlijk mijn man. Al probeert ook hij steeds meer. Maar gelukkig hoeft het dus niet altijd een drama te zijn om anders te gaan eten met kinderen, ondanks dat je dat vaak wel hoort. Gelukkig maar!

 

 

Geef een reactie

