Lijnzaad eieren

Standaard

Ideaal om mee te bakken, vol met omega-3 vetzuren en gezond! Mijn favoriete ei-vervanger. Iedereen kan dagelijks 1 á 2 eetlepels lijnzaad aan zijn eetpatroon toevoegen.  Lees hier hoe je een perfect lijnzaad ei maakt van hele of gebroken lijnzaad.

flax-seed-398067_640

Je kunt een gewoon ei in bijna alle baksels vervangen met een lijnzaad ei. In gerechten waar heel veel eieren worden gebruikt (3 of meer bijv.) kun je beter niet alle ei vervangen met lijnzaad. Er zijn natuurlijk veel meer veganistische manieren om ei te vervangen en wellicht kun je dan beter met een combinatie werken. Ben je toch een beetje huiverig om het te proberen? Maak dan eerst eens een half recept en zie het het bevalt.

Voor 1 “ei”

Dit heb je nodig:

  • 1 eetlepel lijnzaad (heel of gebroken)
  • 3 eetlepels water

Zo maak je het:

Maak de lijnzaad fijn in een blender of koffiemolen. Doe in een bakje en giet al roerend het water erbij (niet andersom). Zet nu je mengseltje 15 minuten tot een uur in de koelkast. Nu verandert een bakje water met zaadjes in smurrie met spikkeltjes. Roer even kort door en gebruik je “ei” in je baksel. Simpel als dat. Enjoy!

Gebroken lijnzaad is minder lang houdbaar. Je kunt het daarin tegen wel goed invriezen. Hele lijnzaad kun je makkelijk maanden in je kastje laten staan. Als het zo lang overleeft!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s