Veganish? Wasda?

Standaard

Nee dat is geen spelfout. Het is mijn manier van zeggen veganistisch maar soms niet helemaal. Want plantaardig-achtig bekt zo beroerd.  Lees hier hoe het zit en hoe je weet welk recept 100% vegan is!

In het kort: veganish = etenswaren waar een heel klein deel dierlijke ingrediënten inzitten.

Veganish betekent voor mij producten, ingrediënten en daarmee gemaakte recepten die voor het overgrote deel vegan zijn. Als er bijvoorbeeld ergens als glansmiddel melk in zit, of om te binden ei. Maar ook E-nummers, die in kleine hoeveelheden worden toegevoegd.

Ik kan geen exact percentage geven van hoeveel procent dierlijke ingrediënten er dan in mogen zitten naar mijn idee. Stelregel voor mezelf is wel dat een veganish product of ingrediënt altijd als onderdeel van een maaltijd gebruikt word, of als kleine snack. Zo zit er in de oestersaus die ik gebruik 8% oester, best veel. Maar daar gebruik ik 2 of 3 eetlepels van in een gerecht voor 4 personen waar verder geen dierlijke dingen inzitten.

Welke recepten zijn dan echt diervrij?

Bij de tags onder de recepten kun je vegan of veganish zien staan. Als er veganish als tag staat is dat omdat er ingrediënten worden gebruikt met een gedeeltelijk dierlijke oorsprong. Deze recepten zijn meestal makkelijk aan te passen naar een volledig vegan gerecht. Daarom deel ik ze wel op de site.

Waar mogelijk post ik gelijk de vegan alternatieven erbij, zodat je het recept makkelijk zelf vegan kan maken. Laat dan vooral weten hoe het gelukt is!

Voorbeelden van niet helemaal plantaardige dingen zijn:

  • Honing
  • Bouillonblokjes
  • Oestersaus

Maar ook:

  • Gestampte muisjes
  • Schuddebuikjes
  • Boterproducten met dierlijke D3

Het voordeel van op deze manier omgaan met plantaardiger eten is dat ondanks ik vlees, melk en eieren in de winkel kan laten liggen toch een overgang kan maken met vertrouwde artikelen, smaken en prijzen. Dit maakt het voor ons makkelijker om plantaardiger te eten.

Voor de veganisten

Ja, ik weet dat ik nu nog steeds bijdraag aan onnodig dierenleed en de invloed die dat heeft op onze planeet. Ik weet dat ik met de keuze die ik maak, andere wezens hun keuze afneem en dat dat nooit oké is. Het is je goed recht om mij daarop te wijzen en je hoeft de keuze van mij en mijn gezin niet te accepteren. Ik vind het super knap van mensen die van de ene op de andere dag kunnen switchen van een omnivoor eetpatroon naar vegan, of zelfs een vegan lifestyle. En je hebt gelijk, bijna vegan is niet vegan genoeg. Ik hoop samen met mijn gezin steeds een beetje verder naar dat doel toe te groeien. Met dit blog als stok achter de deur en misschien een beetje inspiratie biedend voor mensen die nog zoekende zijn naar hun manier van plantaardiger eten en leven.

Geef een reactie

